Motorji z notranjim zgorevanjem so še danes energetsko najuspešnejši
pogonski stroji, ki z najvišjim celotnim izkoristkom pretvarjajo
energijo goriva v koristno mehansko delo. Poleg gospodarnosti iz enote
delovne prostornine valja razvijejo veliko dela, oziroma moči ob
okoljsko sprejemljivih emisijah škodljivih snovi v izpušnih plinih. Zato
so še vedno nepogrešljivi pogonski agregati v vseh oblikah prometa.
Uspešnost delovanja je vezana na uspešno pripravo delovne zmesi v valju,
ustrezno polnitev valja in zgorevanje, ki mora biti karseda kakovostno,
da je izraba goriva čim večja in tvorba neželjenih produktov zgorevanja
čim manjša. Doseganje teh zahtev omogoča ustrezna konstrukcijska
zasnova in oprema motorja. Za preprečevanje visokih mehanskih in
toplotnih obremenitev delov motorja skrbi ustrezno hlajenje,
konstrukcijska zasnova sestavnih delov in način sproščanja toplote. Moč
motorja lahko povečamo s tlačno polnitvijo. Sodobne alternativne
tehnologije pogona vozil vključujejo hibridne pogone, ki jih sestavljajo
navadno motorji ZNZ in elektromotorji. Poleg tega je mogoče pogon vozil
uresničiti tudi z gorivnimi celicami...
(nosilec predmeta: prof. Iztok Golobič)
(nosilec predmeta: prof. Iztok Golobič)
Opredelitev tehniškega procesa. Povezava med naravnimi in tehniškimi sistemi ter med naravnimi in tehniškimi procesi. Tehniški sistem za področje konstruiranja (Hubka). Primeri osnovnih funkcij procesa in prenos v sistem. Popis zahtev, dopolnjenih zahtev in želja na posameznih primerih. Povezava funkcij z delovnimi principi. Variacija delovnih principov: predstavitev obstoječih in iskanje novih. Lastnosti konstrukcijskega okolja. R&K proces po VDI 2221. Razvojno konstrukcijski proces s sedmimi fazami (HUBKA). R&K iterativni proces z zlato zanko (DUHOVNIK). Na predavanjih so izvedeni primeri z dvigalnim mehanizmom, spravilom lesa iz gozda, mehatronskim sistemom za transport naplavin. Drugi del predavanj je namenjen predstavitvi raznih delovnih strojev in naprav za izvajanje določenih procesov. Predavanja so iz področja kmetijskih, gradbenih, lesno-obdelovalnih strojev in transportnih naprav. V tem delu predavanj se študent spozna s specifičnimi tehnološkimi procesi za katere se razvijajo tehnični sistemi.
Vaje
Študent po izboru oz.odločitvi usmeritve, kateri delovni stroji so za njega zanimivi začne s pripravo temeljnih analiz o samem delovnem procesu. Nato preide k pripravi izračuna ter prvi fazi koncipiranja. Po opredelitvi bistvenih detajlov izračune ponovi v vseh detajlih. Na koncu mora študent pripraviti kompletno tehnično – konstrukcijsko dokumentacijo z vsemi detajli. Tako pripravljeni projekt zagovarja pred asistentom. Oceno iz vaj tvorijo delne ocena vaj skozi semester. Največjo težo ima zaključna predstavitev seminarske naloge.
Osnove in karakteristike hidravličnega pogonskega sklopa, izvedbe hidravličnih pogonov in njihove komponente, dimenzioniranje in izbira sestavin, krmiljenje, krmilna hidravlika, prehodni pojavi pri delovanju hidravličnih pogonov, snovanje hidravličnih pogonov.
Mehanski pogonski sklopi s stalnim prestavnim razmerjem - način prenosa moči, delitev mehanskih pogonov, elementi pogonskega sklopa in njihove lastnosti, osnovne enačbe za določitev nosilnosti elementov, vpliv materiala in obdelave površine na zanesljivost elementov pogonskih sklopov.
Delitev planetnih gonil, zunanje in notranje prestavno razmerje, diagrami hitrosti, način prenosa moči. Vrste pogonskih sklopov s spremenljivim prestavnim razmerjem, avtomatski menjalniki, pretok moči, regulacija/krmiljenje. Vrste napak elementov pogonskih sklopov, odstopki in tolerance elementov pogonskega sklopa, razstopi, vpliv na nosilnost in izkoristek elementov pogonskih sklopov.
Obratovanje pogonskih sklopov - hrup, vrste mazanja in hlajenja, segrevanje, izgube in izkoristek, vrste poškodb elementov pogonskih sklopov in vzroki zanje. Razvojni trendi v pogonski tehniki (materiali, površine, konstrukcija).
Predmet Logistika prometa (3069) se izvaja v 3. letniku PAP študija 1. stopnje, smer SOV.
Vsebuje 30 ur predavanj, 30 ur
laboratorijskih vaj in 65 ur samostojnega dela, kar predstavlja 5 kreditnih točk (ECTS).
Obravnavana je tematika, ki bi jo moral poznati vsak inženir strojništva ob zaposlitvi na delovnem mestu, kjer se bo ukvarjal z nalogami s področja logistike prometa. Poudarek pri tem je na vsebinah, ki so neposredno povezane z inženirskimi izzivi, vendar so zaradi neizogibnih povezav med logistiko prometa in ostalimi področji v vsakem izmed poglavij predstavljene tudi te.